Sidor

lördag 15 juni 2013

Ett inköp till vår hälsa

God kväll

Igår lämnade vi in en viktig sak till återvinningsstationen, en sak som lämnas som farligt avfall för den innehåller något som kallas Polytetrafloureten (wikipedia) Detta är en plast som finns i dels den sak som vi lämnade in men även i kläder och skor med Gore-Tex. 

Saken vi lämnade till "farligt avfall" på återvinningsstationen var vår 

Teflonpanna. 

Istället har vi införskaffat oss en hederlig gjutjärnspanna som inte avger några gifter. 

Gjutjärn, stekpanna,

Som om man sköter den håller i flera åt och dessutom blir bättre för varje år. 

Gjutjärn, skeppshult, inga gifter

Inga gifter, bort med plast, Rostfritt

Men som även tillåter att man använder sig av hederliga stekspadar utan massa farlig plast i sig. För även plastredskapen avger en massa farliga partiklar.

Nu ska jag bara lära mig att steka ägg som inte går sönder eller fastnar, fast jag kan stå ut med söndriga ägg då vinsten är att jag slipper massa onödiga gifter. 

Nu ska vi snart sätta igång med ett projekt i hallen, håll tummarna att idén blir så bra som den är i mitt huvud;) 

Önskar er en härlig lördagskväll
Annie

4 kommentarer:

  1. Gjutjärnspanna eller gryta är bäst.
    Kram Mamma C

    SvaraRadera
  2. Jag föredrar gjutjärn.
    Har en panna jag fick ta över efter mormor och den är bäst!
    Gillar inte teflon.

    Roligt med ett nytt projekt=))
    Kramen Hannis

    Ps. Prova betong. Du kommer att älska det!
    Finns så mycket formar (plastbunkar, flaskor m.m) som man kan göra mycket fint av!

    SvaraRadera
  3. Inte visste jag att teflon pannor var giftiga !!!Herregud va hemskt !!!
    Hoppas din nya vecka blir bra;)...vi flyttar till torpet i morgon ;))
    Kram bia

    SvaraRadera
  4. Hade inte en aning om att teflonpannorna var så farliga, så bra att du berättar! Så roligt med nytt projekt, ni har ju gjort väldigt fint i er hall och det ska bli spännande att få se vad du ska hitta på nu =)
    Tack så mycket för tipset om Gärdhem! Tyvärr blev det ingen resa dit, då vi denna helgen bestämt oss för att åka till Gällstad. Inga fynd blev det, men en trevlig dag med vännerna =)
    Må så gott!
    Kram Petra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...