Sidor

tisdag 7 augusti 2012

Plastpåsar vinner matchen mot papperspåsar, med vissa restriktioner;)

Här om dagen när jag var och inhandlade en ny kalender i vår lokala bokaffär så började vi prata om det här med papper v.s plastpåsar. Ja inte vad det så att jag och mannen bakom disken bara helt apropå kalendrar gled in på ämnet påsar, utan det föranleddes av att jag tackade nej till plastpåsen. Vi råkade nämligen båda samtidigt säga, något liknande "ja då spar vi in den på miljön" vilket ledde till samtalet om plastpåsar. 

Vår lokala bokaffär hade nämligen nyligen haft diskussionen plast v.s pappers-påsar och de hade kommit fram till att plast faktiskt är miljövänligare än papperspåsarna. Varför? Jo för att plasten tar mycket mindre plats att frakta vilket leder till att utsläppen per fraktad plastpåse blir väldigt liten, om man jämför med papperspåsen som då inte går att packa lika tätt och som således tar mer plats i lastbilen. Plasten är faktiskt om man sorterar (vilket jag nu förutsätter att alla mina läsare gör) den rätt både brännbar och återvinningsbar. Plasten är dock livsfarlig för marken om den nu mot all förmodan skulle hamna där så tar det jorden ca 10-12 år att bryta ner den.

Så summan av kardemumman när du handlar varor och har för avsikt att slänga påsen i naturen: Välj papper..
 Om du istället har för avsikt att sortera så välj plast. 

Själv väljer jag varken den ena eller den andra. Vid inhandling av mat så väljer jag våra hårda plastpåsar som vi köpt på den lokala affären, men när det gäller andra inköp så väljer jag att lägga dem i min vackra tygpåse designad av min kära vän Mia med Norrgårdens Design




Idag blir det ett första besök hos arbetsförmedlingen, någon utbildning gällande arbetslöshetskassan säkert en mycket bra utbildning till en som helt missat att vara med;) 

Önskar er alla en härlig ljuvlig dag och tänk en extra gång på miljön, ni vet många bäckar små;)
Annie

4 kommentarer:

  1. Hej Annie! Apropå påsar, så använder jag två stora City Gross påsar med handtag, varje gång jag handlar, visst glömmer jag dom ibland o då blir det vanliga plastpåsar jag köper. Vi har källsortering där vi bor.
    Ha en fin dag.
    Kraam från mej!

    SvaraRadera
  2. Ja det där med att ta med egen påse är ju det allra bästa men också det allra svåraste....:(
    Kunde man få medalj i att glömma skulle jag ha mååånga;)
    Bra att veta det där med att plast är bättre än papp, man tänker ju gärna tvärtom:/
    Ha en hälrig tisdagkväll!
    Marianne

    SvaraRadera
  3. glömmer alltid att ta med ..fast vi har flera stycken ..men jag köper papperspåsar då vi eldar upp pappersavfallet själva istället för att slänga det

    Ha en bra kväll
    Kram Rosa

    SvaraRadera
  4. Tänk det hade jag aldrig tänkt på, härlig diskussion i bokaffären;)

    Tack för ännu ett mycket bra miljöinlägg. Följer dig med spänning.

    Julia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...